Wyspa zmian

Czy wszystkie dzieci powinny przechodzić adaptację w tym samym czasie?

Na to pytanie możemy spojrzeć od strony wad i zalet możliwych podejść, jednocześnie pamiętając o potrzebach zarówno nauczyciela, jak i dzieci. Każde z nich będzie miało trochę plusów i trochę minusów. Przyjrzyjcie się im i sami/e wybierzcie.

Dzieci przechodzą adaptację w tym samym czasie.

Zalety:

–       we wszystkie zasady i nowości wprowadzamy dzieci razem – wtedy mniej musimy powtarzać to samo;

–       uwaga nauczycieli skupiona jest na adaptacji, są zatem mniej rozproszeni czy zmęczeni wielozadaniowością; mają mniej zadań do jednoczesnej realizacji;

–       dzieci wdrażając się w życie przedszkola „zarażają się wzajemnie” nabywanymi umiejętnościami.

Wady:

–       wiele dzieci może tęsknić i płakać w tym samym czasie, mogą „zarażać się” od siebie smutkiem;

–       więcej dzieci będzie potrzebowało naszego wsparcia w tym samym czasie, co może być dla nas obciążające;

–       nasze zasoby będą rozproszone na wiele dzieci, więc mniej ich potrzeb będzie uwzględnionych.

Dzieci przechodzą adaptację w różnym czasie.

Zalety:

–       część dzieci już przeszło adaptację i mogą wspierać swoim spokojem i pełną obecnością w placówce nowo przybywających;

–       dzieci mają więcej uwagi nauczycieli wspierających, przez co mniej z nich w tym samym czasie potrzebuje wsparcia.

Wady:

–       kiedy grupa wciąż ma jakieś dziecko w trakcie adaptacji, ciężko jest pracować. Uwaga nauczycielek/i skupia się na wprowadzaniu nowych dzieci, opiece nad nimi. Trudniej jest wtedy realizować program.

Jakie pytania warto sobie zadać, zanim zdecydujemy się na konkretną formę adaptacji:

–       czy wybrana forma wpisuje się w założenia placówki?

–       co od strony logistycznej jest możliwe w naszej placówce?

–       jaki jest u dzieci poziom gotowości do rozpoczęcia przedszkola?

–       z jakimi wyzwaniami mierzą się dzieci, które przystępują do adaptacji (np. z adaptacją do grupy, z adaptacją do przestrzeni, trudnościami w przejściu momentu rozłąki)?

–       jakie są potrzeby i możliwości grupy dzieci już będących w przedszkolu?

–       jakie są potrzeby i możliwości nauczycieli?

Kiedy nadchodzi okres adaptacji, warto pamiętać, że do placówki przyjmujemy nie tylko dziecko, ale też jego rodziców. Możliwym jest, że kłopot z adaptacją wynika z tego, że któreś z rodziców nie jest w pełni gotowe na rozstanie z dzieckiem i ma wiele obaw. Kiedy dziecko zaczyna chodzić do przedszkola, powoduje potrzebę nowej organizacji życia całej rodziny. Bardzo pomocne są jasno określone przez przedszkole procedury dotyczące tego, jak przebiega adaptacja oraz czego można się na tym etapie spodziewać.

Jeśli zastanawiacie się, jakie działania mogą wspierać rodziców w rozpoczęciu przygody z przedszkolem, zapraszamy Was do kolejnego wpisu na ten temat – Procedura adaptacji -–jak ułatwić życie sobie, dzieciom i rodzicom. 

Skontaktuj się z nami

Zapisz się do newslettera

Otrzymuj najważniejsze informacje o naszych nowych projektach i twórz przyszłość NVC z nami

Napisz do nas

magda@wyspa-zmian.pl

Zadzwoń do nas

+48 501 069 114